Low budget egyszeregy

Montserrat, Spanyolország


Biztosan nem én vagyok a legnagyobb kiválóság a témában ma Magyarországon, de most már a hátam mögött tudhatok néhány teljesen saját-szervezésű alacsony költségvetésű utazást. Ebben a bejegyzésben szeretném veletek megosztani azokat a hasznos kezdő-információkat, amiket saját magam menet közben tanultam meg. Nyár elején vagyunk még, ha nincs ilyen irányú tapasztalatod, talán fel tudod használni az alábbi sorokat egy rövidebb nyári kiruccanás megtervezéséhez. :)




Az olcsón utazás Szent-Grálja tulajdonképpen meglehetősen kézenfekvő. 
Minél jobban képesek vagyunk lejjebb adni az igényeinkből, annál jobban csökkennek az utazás költségei. 
Valóban szükséged van napi 3x éttermi étkezésre, vagy hogy hattyú formájúra kanalazott kaviárt szolgáljanak fel a reggeli napsütéssel? Tudom, nem mindenki szeretne stoppolni, híd alatt aludni és száraz kenyeret rágcsálni heteken át. A következő bekezdésekben a nem teljesen nomád, ámde vállalható árú megoldásokat próbálom meg belőni.

UTAZÁS
Bizonyára a saját repülő saját pilótával (ne aprózzuk el: saját reptér is kell) a legkényelmesebb, ámde viszonylag kevesen tudják megfizetni.

Gyorsan szeretnél messzire jutni? 
REPÜLŐ. Méghozzá fapados. Akkor a legolcsóbb, ha az utazásod idejére szükséges cuccok kis helyen elférnek (=csak kézipoggyászt viszel magaddal). Akár 5-6000 forintos retúrjegyekre is lehet bukkanni (pl. Brüsszel, Berlin, Nürnberg; de Nizzába Thessalonikibe is láttam már ennyiért).
Kereséshez ajánlom közvetlenül a Wizzair, Ryanair, Easyjet fapados légitársaságok honlapjait, vagy pedig a SkyScanner weboldalt, ahol akár azt is megadhatod, hogy "bárhova, amikor a legolcsóbb".
Kedvcsinálókért javaslom Utazómajmot követni (itt és itt). 
FIGYELEM! Repülőjegyre keresni csak a böngésző inkognitó módjában szabad, különben megjegyzi az adatokat és a következő keresésnél ugyanazt a jegyet drágábbnak mutatja! 


Felhők feletti naplemente valahol Olaszország felett.


Szeretnél autóban maradni, de nincs saját autód és nem akarsz stoppolni, esetleg szeretnél random arcokkal is megismerkedni út kközben?
TELEKOCSI. Például Oszkár vagy BlaBlaCar használatával, belföldön és külföldön is működik. Valaki kitalálja, hogy mikor, melyik két város között nagyjából milyen útvonalon fog menni, ezt meghirdeti az oldalon, te pedig lefoglalhatsz egy ülést  a kocsiban. Előre megadja a sofőr egy hely árát (ez akár a táv tömegközlekedéses diákjegy ára is lehet). Korábbi értékelések, nyilvános visszajelzések alapján azt is látod előre, hogy szimpatikus-e annyira a sofőr, hogy foglalj. Én így Spanyolországban utaztam kétszer közel ezer km-t (Tarragona és Marbella, illetve Sevilla és Barcelona között), nyugodt, kényelmes utazás volt.

Hajlandó vagy akár hosszabb ideig is zötykölődni?
VONAT vagy BUSZ. Európán belül számtalan társaság kínál olcsó utakat közelre s távolra egyaránt. 
BusszalEurolines jóvoltából Népligetből naponta indulnak buszok akár egy másfél napos adriai utazásra is benevezhetünk. A Flixbus pedig a nyugatabbra lévő országokban nagyon népszerű, zöld, kényelmes, klímás-wifis buszaikkal akár 5 eurós áron lehet utazni. 

Vonatra nemzetközi viszonylatban az egyik legjobb lehetőség talán az Interrail. Van ún. 'Interrail Pass' is, ahol veszel egy "X" napos jegyet, és az első használattól kezdve az "X" napig ingyen utazhatsz vonatokon Európán belül. Ha pedig egy konkrét helyre szeretnél eljutni, akkor az ország "saját MÁV-ját" érdemes keresni (pl. Németországban a bahn.de). 
Tipp: Ha tudsz félig ülve aludni utazás közben és az sem zavar ha egy random idegen könyöke áll bele épp a vesédbe (különben fél óra után már egész kényelmes, egyszer próbáltam), akkor egy éjszaka történő hosszabb utazással egyből a szállás árát is meg tudod spórolni. 

Buszozni nem csak otthonról lehet a célig, hanem onnan is mehetünk rövidebb-hosszabb kirándulásra. A képen a Taorminából az Isola Bellára nyíló kilátás, ahova Cataniából tettem egy fél napos kirándulást. (Szicília, panorámakép, ezért kicsit görbül a tenger, nézzétek el..)  

SZÁLLÁS
Az öt csillagos hoteltől az "ahol rám sötétedik alszok majd a bokorban" vonalon nagyon széles a skála. Lássunk most ebből hármat.

Saját szobát/lakást szeretnél?
AIRBNB
Magánszemélyektől pár napos lakás/szobakiadás. Sokan dicsérik, de én még sosem próbáltam, ezért egy linken kívül többet nem is írnék. Itt tudsz alaposabban körülnézni. 

Megosztanád a szobát és barátkoznál?
HOSTEL
Én ha tehetem Hostelbe megyek. A legtöbb városban kb 10 EUR/éj áron ki lehet hozni egy városközponti éjszakát (Lengyelországban és Ukrajnában már akár 3 EUR körül is). Költséghatékonyság miatt a legtöbb fős szobát szoktam választani (10-12 fő); egyrészt 3-4 emberes létszám felett már tulajdonképpen mindegy (zaj és egyéb szempontból), másrészt füldugó szemfedő és megfelelő fáradság kombinációval kb. bárhol képes vagyok aludni. 
Szálláskereséshez én a Hostelworldöt szoktam használni, számomra nagyon kényelmes a keresőfelülete.  Lokáció és ár szerint keresek első körben, és csak utána ellenőrizöm, hogy mennyire lepukkant (úgyis kb csak aludni vagyok bent). Előnyben részesítem a nagy hosteleket - itt több az ember, jobban lehet ismerkedni és új barátokra szert tenni.
Ha a fent említett oldal neked nem tetszik, ajánlom még a Tripasvisortbooking.com-ot (magyar nyelven, de nem csak Magyarországra) vagy a hostels.com-ot. 

Catania, a hostel belső udvara. Épp kevesen voltak, szóval saját erkélyem volt napozni és olvasgatni.
Igazán bele szeretnél olvadni a városba?
COUCHSURFING
"Mindenhol vannak barátaid, csak még nem találkoztál velük." 
Egy idegen felajánlja a kanapéját ingyen, illetve ott-tartózkodásod alatt "kultúra-csere" zajlik. Remek barátságokra lehet így szert tenni. Érdemes jó előre nekiállni a keresésnek - megtalálni a szimpatikus potenciális vendéglátót, lelevelezni stb - illetve kell legyen mindig egy B terv is (pl. 24 órás recepcióval dolgozó közeli hostel címe) ha bármi történne és inkább lelépnél a vendéglátódtól.
Van ennek egy nomádabb verziója is főleg stopposoknak, a Trustroots. Egy ideje már csak meghívóval tudsz regisztrálni, de ha komolyak az ilyen irányú szándékaid szólj nekem és meghívlak.


ÉTKEZÉS
Hiszen enni muszáj, enni szeretünk, főleg ha egy új országban vagyunk, ott ki kell próbálni a helyi ízeket, a tradicionális helyi konyhát. 
Erről Couchsurfingen szoktam érdeklődni, hogy mit ajánlanak a helyiek, mit érdemes mindenképp kipróbálni, hol vállalható az ára stb. Az emberek általában szívesen megosztják a kedvenc étkezdéjük helyét. A magam részéről általában 2-3 ételt/helyet nézek ki amit mindenképpen ki szeretnék próbálni, azon kívül pedig a hiper-olcsó szupermarketekből szerzek harapnivalót.
Sok holnap vagy app is van, ami értékeléseket gyűjt éttermekről, a legismertebb talán a Tripadvisor, de érdekes még a Restu, illetve itt találsz egy listát a hasznos appokról

Olívabogyó, rántott cukkini, spenót, aszalt paradicsom... és ez még csak az előétel volt! (Szicília)

EGYÉB

BELÉPŐK, MÚZEUMOK
Engem az elmúlt hosszabb utazós időszakomban nem igazán a múzeumok és a 'muszáj-megnézni' hírességek hoztak lázba igazán, inkább csak az adott hely hangulatára, miliőjére voltam kíváncsi. Éppen ezért múzeumos/belépős témában nem sok tapasztalatom van. 
Amiről hallottam és kipróbálnám: 24/48/72 órás 'City'-card (pl. a budapesti ilyen), amivel ingyen használhatod a tömegközlekedést és néhány múzeumba is beléphetsz ingyen. Ennek érdemes a saját preferenciáid alapján jó előre utánanézni - mi az amit mindenképpen meg akarsz nézni ha ott jársz, arra felkészülni a belépőjegy árával is - a többit pedig nyugodtan ki lehet hagyni, semmit nem kell csak azért megnézni mert "ott van". Nekem így maradt ki például a taorminai nagy görög színház - még nem okozott álmatlan éjszakát a hiánya.
Tipp: bármely városban jársz, a forgalmas csomópontokon biztosan le fognak támadni "kihagyhatatlan" túra ajánlatokkal. Ha előre utánanéztél annak, ami érdekel, akkor tudod, hogy valóban megéri-e az ajánlott túra, vagy egy drágább, turista-árat próbálnak rád sózni. 


TÖMEGKÖZLEKEDÉS
Ezt, ha tehetem hanyagolom. Utazás közben a legkényelmesebb cipőm van rajtam és fel vagyok készülve igazi túra-szerű napokra is, ami a sétát illeti. A legtöbb városban lehet a budapestihez hasonló néhány napos jegyeket venni, amik vállalható árúak és akkor és oda megyünk vele ahova csak akarunk.
Illetve a sétát is le lehet rövidíteni, ha előre utánanéztél a megnézni kívánt objektumok térbeli helyének - ki lehet találni okos összekötő útvonalat és így csökkenteni a tömegközlekedés mennyiségét.  


ÖSSZESSÉGÉBEN
Szerintem nem érdemes úgy nekivágni egy útnak, hogy "majd igyekszem nem költeni semmire, csak amire muszáj". Inkább gondolt át már a tervezésnél, hogy mi az, ahol lejjebb tudsz adni az igényeidből és mi az, ahol viszont mindenképpen ragaszkodsz egy bizonyos kényelmi szinthez, különben csak rosszul éreznéd magad. Így tudod biztosítani, hogy átgondolva, tervezhető költségvetéssel emlékezetes utazást szervezz magadnak.

Neked milyen bevált stratégiád van költségcsökkentésre? :)